תנאי מכר

תנאי מכר

תנאי המכר נקבעו על ידי לשכת המסחר הבינלאומית כחוזה מוסכם לפעילות הלוגיסטיקה בעולם החל משנת 1936.

מטרת התנאים היא ליצור חוזה יחסית אחיד בין המוכר לקונה המתייחס לנושאים הבאים:

  • מי משלם על מה, אחריות היצואן ואחריות היבואן
  • שילוח באחריות היצואן עד לאן?
  • אחריות ביטוח הסחורה מנקודה לנקודה
  • אחריות הטיפול בעמילות המכס בארץ היצוא והיבוא
  • אחריות על סימון האריזות.
  • אחריות טעינת ופריקת הטובין וקביעת רמת האריזה וההכנה להובלה אוירית או ימית.
  • נושא בעלות על הסחורה לא נדון בתנאי המכר ותלוי בחוזה המסחרי.

המונחים מתחלקים ל-4 קבוצות עפ"י האות הראשונה של המונח: E, F, C, D

תנאי המכרבארץ היצואן- EXW-  Ex Works –

מחוץ לשער המפעל – על המוכר להעמיד את הסחורה ארוזה לאיסוף ושילוח, בשער המפעל.

כדאי לברר את צורת האריזה שתהיה מתאימה לערך ורגישות הסחורה.

מרגע היציאה משער המפעל האחריות הביטוחית וההוצאות מוטלות על היבואן.

 

 

 


תנאי המכר
בארץ היצואן בנמל המוצא – FOB/FCA/FAS

FCA –  Free Carrier

  • העברת הסחורה תתבצע בנקודה מוסכמת עם המשלח הבינ"ל בארץ הייצוא.
  • בדרך כלל תתבצע הובלה למסוף המטען של המשלח.
  • היבואן באמצעות המשלח אחראי על עמילות הייצוא, טיפול רשיונות הייצוא וביטוח הסחורה מנקודה זו.
  • מומלץ לברר את נקודת המעבר לאחריות על המטען, רשיונות ייצוא נדרשים מידי היצואן או הפקתם.
  • המונח העדכני מאינקוטרמס 2020. מתאים למטענים בהובלה ימית למטעני מכולות וחלקיים.

 

FAS/FOBFree on Board

  • העברת הסחורה תתבצע עם הנחת המטען על סיפון האוניה בארץ הייצוא לאחר ביצוע תהליך עמילות המכס.
  • היבואן באמצעות המשלח אחראי על תשלום על השילוח הבינלאומי בים, טיפול בארץ היבוא במטען ובעמילות וביטוח הסחורה מנקודה זו.
  • המונחים מתאימים לשילוח ימי ובעיקר למטעני צובר.

*הערה חשובה: במטענים חלקיים מומלץ תנאי מכר של FOB/CFS. CFS = מחסן רישוי

 

תנאי המכר  –עד לארץ היעד CFR/CIP/CPT/CIF

CFR – COST FREIGHT/CPT –CARRIAGE PAID TO

CIP – CARRIAGE & INSURANCE PAID TO

  • העברת הסחורה תתבצע על כל המסלול מהיצואן ועד להגעה לנמל היבוא.
  • במסלול CIP הביטוח הימי יהיה עד לארץ היעד, בסלול /CFR/CPT הביטוח של היבואן יחל כבר מעזיבת נמל בארץ היצוא.
  • הבעלות על הסחורה והסיכון יעברו עם העלאת הטובין לספינה. כשפוליסת הביטוח בשלב הזה תהיה על שם היבואן במקרה של /CIF/CIP.

 

 DPU) DAP – DELIVERED AT PLACE)

  • הובלה עד לבית הלקוח או מקום מוסכם אחר במדינת היבוא לא כולל פריקה ולא כולל התרת מכס.
  • אחריות ביטוחית מסתיימת בשלב הפריקה בבית הלקוח.
  • הוצאות הנמל, דמיה השהיה וכו על חשבון היבואן. מומלץ להוסיף DAP NOT INCLUDING VAT

*DPU – כולל את הפריקה במחסן היבואן, בניגוד ל-DAP.

DDP –DELIVERED DUTY PAID

  • הובלה עד לבית הלקוח או נקודה מוסכמת אחרת במדינת היבוא, כולל תשלום עלויות מיסי היבוא וביצוע עמילות המכס.
  • חובת פריקת המטען בבית הלקוח עוברת ללקוח.
  • במידה ומעוניינים לקזז מע"מ מאחר והיצואן משלם את כל המיסים היבואן לא יוכל לקזז.
  • על היצואן לבדוק אם נדרשים רישיונות יבוא מיוחדים ושהוא מסוגל לספקם. DDP NOT INCLUDING VAT
  • האחסנה בנמל היבואן, אינה כלולה באחריות הקונה.

 

מה לא כלול בתנאי המכר:

  • תנאי תשלום, כגון: חשבון פתוח (שוטף+),
    אשראי דקומנטרי (הבנק של היצואן פועל ישירות מול הבנק של היבואן לוידוי שכל התנאים מומשו)
  • לא נותנים מענה לנושא איחורים בהגעה
לכל המושגים לכל המושגים