הרפורמה בתקינה: מה שטוב לאירופה טוב לישראל- תקף להיום 30.12.24

הרפורמה בתקינה: מה שטוב לאירופה טוב לישראל- תקף להיום 30.12.24
פורסם בתאריך 30/12/2024

להלן מצע הרפורמה בתקינה: מה שטוב לאירופה טוב לישראל- תקף להיום 30.12.24

 

עקרונות הרפורמה:

1.מסלול "אירופי" הינה חלופה למסלולים הקיימים.

(חלופה לתקן ישראלי או לתקן זר אסדרה זרה תוספת רביעית לחוק התקנים(מסלול קסיס)

2. מצרך יתאים לכל דרישות אסדרות המאומצות בעניינים הנוגעים למצרך או תהליך העבודה, לרבות דרישות סימון (בשפה העברית). מצרך יסומן בהתאם לדין הישראלי, למעט דרישות סימון שבתקן רשמי.

3. מצרך חשמלי יתאים לרשת חשמל בישראל.

 

רקע: בטיחות מוצרים באיחוד האירופאי:

המיקוד הוא בבטיחות במוצר (ולא עמידה בתקן)

  • האיחוד מגדיר את התנאים הכלכליים הנדרשים כדי לוודא שהמוצר בטיחותי (תנאים אילו מופיעים בחוקים הנקראים דירקטיבות ורגולציות)
  • האחריות מוטלת על היבואן כדי להכניס מוצר לשוק היבואן אחראי

1. לוודא שהם עומדים בדרישות הבטיחות החלות על המוצר

2. למלא ולהחזיק מסמכים המעידים על עמידה בדרישות הבטיחות כלומר,

העוסק לא נדרש לאישור של מעבדה /רגולטור לפני שיווק המוצר

(למעט קטגוריות מוצרים מסוימות שמוגדרות מראש בחוק)

  • לאחר הכנסת המוצר לשוק הרגולטור מבצע פיקוח בשווקים תהליך משמעותי קפדני ורחב היקף

 

אילו אסדרות אירופאיות אומצו בישראל ותאריך כניסה לתוקף?  

תוספת החמישית לחוק התקנים מכילה את שמות האסדרות האירופיות שאומצו בישראל, לצד תנאים נוספים (במידה ויש(  לצד כל אסדרה מצוין תאריך כניסתה לתוקף.(שימו לב האסדרות יקנסו לתוקף בצורה מדורגת ותתפרס עד לשנת 2028)

תוספת החמישית גם כוללת גם תנאים נוספים (החרגות) יש לוודא שהמוצר עומד בתנאים הנוספים המפורטים התוספת כגון המצרך סומן כנדרש לפי דין ישראלי, אם המצרך הוא מכשיר חשמלי לפי חוק החשמל הוא מתאים לדרישות לפי החוק האמור וכו' ….

 

באתר מינהל התקינה ניתן למצוא את כלל האסדרות המאומצות 

1.  פרסום כלל האסדרות המאומצות כולל תרגומן לעברית .

2.  במנוע חיפוש תקנים רשמיים הכולל מידע אודות כניסת מסלול אירופי לתוקף

עבור כל תקן ובמקביל לציון אסדרות רלוונטיות לתקן.

3.  מדריך מעודכן ליבואן הכולל לומדות להכרת האסדרות אירופאיות.

4.  מצגות הדרכה והקלטות וובינר

 

חובת היבואן 

המסמכים הנוספים הנדרשים במסלול יבוא עפ"י האסדרה האירופאית המאומצת על יבואן להחזיק במסמכים המפורטים בתוספת החמישית ליד האסדרה הרלוונטית בנוסף למסמכים הבאים:

יבואנים שבוחרים להשתמש ברפורמה "מה שטוב לאירופה" נדרשים לשמור תיק מוצר כפי שמחייב החוק , מלבד תעודות בדיקה. אולם חלה עליהם חובה  להחזיק בנוסף לנדרש בתיק מוצר גם:

1. הצהרת יבואן ליבוא טובין במסלול אירופי, לרבות הצהרה "…כי לא ידוע לו על ליקוי העלול לגרום  לפגיעה בתקינותם או באיכותם של הטובין;

לא ידוע לו על אי ־תאימות הטובין לאסדרה האירופית המאומצת;

כולל התחייבות לעקוב באופן שוטף אחר מידע המתפרסם ב RAPEX

(מערכת אזהרה על מוצרים מסוכנים) ואחר הודעות רשמיות של היצרן או נציגו."

2. ביבוא טובין שהתקן שלהם נמצא בקבוצות יבוא 1 ו- 2 יש להחזיק בנוסף באחד מאלו:

  • הצהרה על שיווק המוצר כדין במדינות האיחוד האירופי, בעת יבוא המוצר
  • הצהרת יצרן כנדרש באסדרה האירופית – Conformity Of Declaration -DOC  או Declaration Of Compliance
  • הצהרת היצרן בדבר התאמת המצרך לדרישות האסדרה האירופית החלה עליו.

 

כחלק מעדכוני הרפורמה, מוצרים לילדים עד גיל 3 עברו מקבוצת יבוא 1 לקבוצת יבוא :

ת"י 562 חלקים: ,1 ,2 ,3 7 – צעצועים

ת"י 1157 – מוצצים לתינוקות

ת"י 1498 חלקים: ,1 ,2 ,3 ,4 ,5 6 – מתקני משחק לילדים

ת"י 5817 חלקים : ,1 2 – אביזרי שתיה לילדים

ת"י 12586 – מחזיק למוצץ

ת"י 14372 – אבזרי האכלה לילדים

במסלול האירופי- עבור מוצרים אלו יידרש היצרן/ יבואן להחזיק הצהרת יצרן (DOC )ובתיק מסמכים טכניים (TF )כנדרש בשוק המשותף.

 

ריכוז קודים ליבואן עבור שחרור טובין מיובאים: –

קוד 60 –  הצהרה כי הטובין עומדים בדרישות התקינה

קוד 61 –  הצהרה כי הטובין מיועדים ליצוא

קוד 62 –  הצהרה כי הטובין מיועדים למחקר ופיתוח

קוד 63 –  הצהרה כי הטובין הינו תל"ח בקבוצות יבוא 2 ו3

קוד 64 –  הצהרה כי הטובין הינו דוגמאות שאינם מיועדים לשיווק ולהפצה לציבור (קוד עדיין       בפיתוח, נכון לעכשיו מצהירים קוד 61 על לגמר פיתוח הקוד)

קוד 65 – הצהרה על יבוא על פי האסדרה האירופית המאומצת

 

פיקוח ואכיפה ביבוא ובשווקים:

  • המוצר שיידגם במהלך הפיקוח ייבדק בהתאם למסלול היבוא עליו הצהיר היבואן
  • בהיעדר הצהרת יבואן, המצרך ייבדק להתאמתו לתקן הישראלי הרשמי החל עליו
  • ככול ומוצר יימצא לא מתאים לאסדרה אירופית, יבואן יוכל להוכיח התאמה לאסדרה     ע"י המצאת DOC + TF המאושרים ע"י NB או ע"י גוף הערכת תאימות ישראלי.
  • האכיפה מתבצעת במספר מישורים ובהתאם לממצאים
  • טיפול מנהלי: שימוע, דרישה להמצאת מסמכים, הוראה על הפסקת מכירה/ איסוף/   השמדה/ סילוק ליקויים/ פרסום, צווים מינהליים וכו'
  • אכיפה מנהלית: התראות ועיצומים כספיים
  • אכיפה פלילית

 

 

 

לעדכונים נוספים
11 נובמבר

על רקע מלחמת חרבות ברזל, ממשלת ספרד אישרה בחוק חירום מהיר את "אימוץ צעדים דחופים כנגד רצח העם בעזה ולתמיכה באוכלוסייה הפלסטינית". החוק פורסם ב־24 בספטמבר 2025 ונכנס לתוקף למחרת. חברות ישראליות הפועלות מול ספרד או כחלק משרשרת אספקה אירופית נדרשות להיות מודעות לחוק החדש ולוודא עמידה בדרישותיו. למידע על החוק >>

קרא עוד Read more arrow
11 נובמבר

רשות המכס של בלגיה ממשיכה במדיניות אכיפה אשר במסגרתה מוצרים ביטחוניים ודו-שימושיים העוברים דרך נמלי הים והאוויר של בלגיה נחסמים לפרקי זמן ארוכים, כתוצאה מהמדיניות קיים גם עיכוב למכולות המכילות ציוד רגיל. פעולה זו נובעת ממחויבותה של בלגיה לחוק הבינלאומי וחשש שסחורות אלו עלולות לשמש בדרכים המפרות את החוק ההומניטרי. מוזמנים לפנות אלינו לבחינת פתרונות […]

קרא עוד Read more arrow
11 נובמבר

בהמשך לכניסת נוהל גביית ערובה זמנית ביבוא בהיצף של פרופילים וצינורות אלומיניום מסין, עולות המון שאלות בנושא, יש לשלוח אותם במייל למר דני דרגוצקי, מנהל תחום בכיר הערכה במטה מינהל המכס  – Danielda2@taxes.gov.il

קרא עוד Read more arrow
11 נובמבר

להלן תרגום לערבית למכתבו של מהנדס ליאור סוויד, מנהל תחום פיקוח בקרה סחר וייצור, המסדיר את תהליך הייבוא של מוצרי תעבורה חדשים לרשות הפלסטינית בהתאם לצו ייבוא חופשי. למכתב המקורי>> לתרגום לערבית

קרא עוד Read more arrow
11 נובמבר

בהמשך לעדכון הקודם מספטמבר 2025, שבו סקרנו את חבילת הצעדים שהציגה הנציבות האירופית בנוגע להשעיית רכיבים בהסכם האסוציאציה עם ישראל, ניכרת בחודש אוקטובר מגמה מתונה יותר ביחס האירופי כלפי ישראל וזאת לנוכח השינויים שחלו במצב המדיני והפסקת המלחמה. במפגש שרי החוץ של האיחוד האירופי שנערך בלוקסמבורג, גובשה גישה מאוזנת יותר המבקשת לשמור על דיאלוג ויציבות […]

קרא עוד Read more arrow
06 נובמבר

1הודעת המכס – יבואני רכב – התקנת מערכת לניהול כלי רכב החל מיום 2.2.2026 יבואני רכב מסחריים שרשומים במשרד התחבורה (יבואן ישיר, יבואן עקיף/מקביל, ויבואן זעיר) שעוסקים ביבוא כלי רכב שניתן להם רישוי, לרבות רכבי שטח וטרקטורונים (שמקבלים מספר רישוי ירוק), מחויבים בהתקנת מערכת לניהול כלי רכב החל מיום 2.2.2026. לא תתאפשר ליבואנים אלה פתיחת […]

קרא עוד Read more arrow